Kalciumberikade livsmedel

19.02.2021

Kalcium stärker skelettet och behövs för att bygga upp kroppen. Förutom att äta mjölkprodukter som yogurt, ost och keso, kan du äta bröd, bönor, nötter och bladgrönsaker för att få i dig kalcium på naturlig väg. 

Bönor i alla dess former

När det gäller bönor finns svarta, gröna, vita, röda, runda, små, tvåfärgade och extra stora. En böna för alla smaker alltså! Förutom att att vara rika på kalcium är de även rika på fibrer, mineraler, protein och B-vitamin. Dessutom är bönor fettsnåla. 

Bladgrönsaker 

Har du inte koll på vad bladgrönsaker innebär? Det är grönsaker vars blad är ätbara: spenat, kirskål, brännässlor, bladpersilja, grönkål, kinakål, maskrosor med mera. 

Ännu mera nyttigheter

Färska bär är bland det nyttigaste som finns. De flesta är fullproppade med vitaminer och antioxidanter, vilket inte minst gäller blåbär. 

Även aroniabär är sprängfyllda med nyttigheter och riktigt goda att koka sylt eller marmelad på. Bären innehåller bland annat A, B, C, D och E-vitaminer som var och en boostar immunförsvaret.